Az elektronikus kereskedelem főként amerikában virágzik, ahol adott a megfelelő jogi szabályozás és a kapcsolódó infrastruktúra. Az online áruházak igyekeznek ugyanazt a kényelmi, bizalmi megoldást biztosítani, mint az üzletek: legyen gyors, készséges és segítőkész a kiszolgálás és ha nem tetszik, ne kelljen megvásárolnom. Míg Magyarországon a legtöbb webáruházban több napos vagy akár több hetes szállítási határidővel dolgoznak - tekintettel arra, hogy készlettel sem rendelkeznek -, amerikai barátainknál a legfontosabb, hogy az árut már másnap kiszállítsák, a vásárló elégedett legyen, ha pedig nem tetszik az áru, egyszerű legyen a visszaküldése (vannak például olyan üzleti modellek - elsősorban ruházati termékeknél - ahol ingyenes oda-vissza szállítást alkalmaznak) és a pénzt visszafizessék.

„Temetés időpontja”

Lehet internetes értékesítést indítani akár néhány ezer forintból, árukészlet, tudás és infrastruktúra nélkül. Azaz befektetés nélkül. Sőt, az internetes világban áru nélkül is lehet árut eladni. Nem kell hozzá más, csak egy jó ötlet, egy termék - ami valójában nincs is -, egy jó célcsoport, egy hírlevél és egy jó tárgy, pár meggyőző mondat. A magyar elme csodákra képes, az egyik „kedvenc” e-mail tárgya március elejéről: Temetés időpontja. Naná, hogy elolvassa az ember, hiszen először azt gondolja, tényleg egy közeli ismerőséről lehet szó. Morbid, gyomorforgató, gusztustalan a módszer, de mit tehetünk ellene?

Számos internetes portál foglalkozott ezzel és a hasonló, a fogyasztót megvezető smapekkel és egyben internetes értékesítéssel. Hogyan is dolgozott ez a csapat? Regisztrált néhány nemzetközi domainnevet, így a domain tulajdonosa, használója rejtve marad. Az sem árt, hogyha mindezt Panamában teszi. Készített egy egyszerű oldalt (elérhetőség nélkül), kiküldött sok-sok százezernyi vagy milliónyi emailt és várta a megrendeléseket. Mert hiszen a nagy számok törvénye alapján az úgyis jön. Az óvatlan felhasználó természetesen nem néz a dolgok mögé. Többen tettek bejelentést a Nemzeti Hírközlési és Médiahatóságnál, de következményekre senki ne számítson: az üzemeltető anonim, elérhetetlen. Az ilyen és ehhez hasonló online értékesítést folytató weboldalak számos jogszabályt sértenek, de a magyar hatóságok tehetetlenek, legalábbis nem foglalkoznak vele.

Mitől lesz megbízható egy webáruház?

A teljesség igénye nélkül: ha a web webáruház .hu, azaz magyar domain név alatt műküdik, már azt vélelmezhetjük, hogy nem bújkál a tulajdonos. Fontos továbbá, hogy az oldalon részletesen fel legyenek tüntetve az elérhetőségek az üzemeltető pontos adataival. Sőt, a webtárhelyet szolgáltató adatait is fel kell tüntetni. Számos webáruház nem hogy a postai címét, de még telefonszámot sem tüntet fel. A szállítási határidőkből pedig következtetni lehet arra is, hogy az üzemeltető csak egy „tranzitállomás”, vagy valóban árukészlettel és minőségi háttorszolgáltatással rendelkező kereskedő cég.

Hozzászólások

Hozzászólása előzetes moderálást követően fog megjelenni.

Még nem érkezett hozzászólás!

Szóljon hozzá!